پورشه یکی از سرعتی‌ترین محصولات تاریخ خود را ارائه کرده است
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۱٢   کلمات کلیدی: پورشه

برای برندی همچون پورشه(پورش)، سرعت یک خصوصیت تفکیک‌ناپذیر به شمار می‌آید و از این رو شاید خالی از لطف نباشد که با یکی از سرعتی‌ترین خودروهای این برند آشنا شویم. Porsche 911 GT2RS به عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی اسپرتی شناخته می‌شود که در تاریخ حیات برند پورشه ساخته شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو در قله سری 911 قرار دارد. اما چرا؟

 

 

 

هر شرکت خودروسازی یک استراتژی کلی را در دورنمای فعالیت‌های خود تعریف می‌کند و آن چیزی نیست جز تکمیل و ارتقای مدل‌های اخیر و آغاز طراحی و ارائه سری جدید. برای پورشه نیز این نکته از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که سری 911 خود را به بهترین شیوه ممکن به پایان برساند. در مقایسه با خودروی قبلی در سری 911GT2، این خودرو تا 90 اسب بخار قدرت بیشتر و تا 70 کیلوگرم نیز سبک‌تر است. در حقیقت پورشه تلاش کرده است تا هرچه بیشتر از وزن تولیدات خود کاسته و در عین حال با افزودن توان حرکتی، همچنان خود را در مسیر بهبود رکوردها قرار دهد. البته دستیابی به هرگونه موفقیتی در این زمینه به فاکتورهای گوناگونی از جمله بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بستگی دارد که البته تا حدود زیادی توجه به این نکته درPorsche 911 GT2RS دیده می‌شود.

گرچه در هر محصول جدیدی که روانه بازار شده و یا حداقل در قالب یک محصول مفهومی رونمایی می‌شوند می‌توان نواقص کوچک و بزرگی پیدا کرد اما به ناچار درخصوص محصول اخیر پورشه باید اعتراف کرد نیمه پر لیوان به مراتب بیشتر و چشمگیرتر از نیمه‌خالی آن است. توجه به فاکتورهایی نظیر کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست محیطی موجب شده تا مصرف سوخت این خودروی سرعتی و اسپرت به 9‌/‌11 لیتر در هر یکصد کیلومتر برسد حال آن‌که همگان می‌دانند خودروهای اسپرت سرعتی میزان مصرف سوخت قابل‌توجهی دارند. شاید بتوان به جرأت و با تکیه بر این 2 خصوصیت مهم، پورشه911 را شایسته الگو شدن برای بسیاری از برندهایی برشمرد که به دنبال کسب جایگاهی ممتاز در طیف تولیدکنندگان خودروهای اسپرت سرعتی هستند.

 

موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر که به طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است. این ابتکار عمل را می‌توان منحصرا معطوف به مهندسان و طراحان پورشه دانست. جعبه دنده 6 سرعته نیز دامنه گسترده‌ای از انتخاب‌ها را برای راننده فراهم می‌کند. پورشه برای این‌که این خودرو را همچنان خاص نگاه دارد دست به ابتکار عملی زده که البته در گذشته نیز از سوی برخی برند‌های سرشناس دیده شده است: طراحی و یا سفارش تایرهای مخصوص . پورشه911 با تایرهای مخصوص به خود حرکت می‌کند و شاید به همین دلیل است که یک سری رکوردهای هیجان‌انگیز این خودرو از همین جا شروع می‌شود: صفر تا صد در 5‌/‌3 ثانیه، صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت زیر 10 ثانیه یا دقیقا به عبارتی 8‌/‌9 ثانیه و نهایتا صفر تا 300 کیلومتر بر ساعت در 9‌/‌28 ثانیه.

اما در چنین خودرویی باید فکر اساسی برای متوقف کردن آن شده باشد. بدین منظور مهندسان پورشه استفاده از ترمزهای سرامیکی ترکیبی PCCB را بهترین گزینه دیده‌اند. به عقیده آنها تنها این ترمز است که می‌تواند به عنوان سیستم استاندارد متوقف کننده خودرو به کار گرفته شود. برخی این ابتکار عمل را اقدامی دیگر در راستای تبدیل کردنPorsche 911 GT2RS به یک محصول خاص عنوان کرده‌اند.

معمولا در سرعت‌های بالا، بخصوص بیشتر از 300 تا 350 کیلومتر بر ساعت امکان وقوع هر حادثه‌ای مساوی است با قرار گرفتن جان راننده و سرنشینان در برابر مخاطرات فراوان. بهره‌گیری از یک سری سیستم‌های هوشمند کنترلی نظیر PASM موجب شده تا راننده‌ای که پشت فرمان این خودرو می‌نشیند و عبور عقربه کیلومتر شمار از روی عدد 300 را مشاهده می‌کند نگرانی درخصوص اعمال کنترل کامل بر خودرو نداشته باشد چون این سیستم موجب می‌شود خودرو با نهایت پایداری ممکن به راه خود ادامه دهد.

باز هم هنرنمایی فیبرکربنی

برخلاف نسخه قبلی این سری، در پورشه911 از فیبر کربنی استفاده شده است. این بدان معنی است که بخش‌های مختلفی از قسمت ظاهری خودرو رنگ و لعاب جذاب‌تری به خود بگیرد. البته این ابتکار عمل تأثیر قابل توجهی نیز بر کاهش وزن کلی خودرو دارد. قرار گرفتن صفحه پشتی خودرو در ارتفاعی بالاتر از قبل موجب شده تا بتوان این خودرو را یک محصول آیرودینامیک واقعی به شمار آورد. نکته جالب توجه این است که این افزایش تنها در حد 10 میلیمتر است.به‌کارگیری فیبر کربنی تنها در قسمت ظاهری خودرو دیده نمی‌شود. مهندسان پورشه برای کاستن از وزن کلی خودرو دست به هر کاری زده‌اند. آنها توانسته‌اند با ابتکار عمل‌های مختلف وزن این خودرو را در مقایسه با نسخه قبلی آن تا 70 کیلوگرم کم کنند. یکی از مواردی که به تحقق این چشم‌انداز کمک کرده است مربوط به صندلی‌های آن می‌شود. صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبکی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است. این سبکی به دلیل استفاده از فیبر کربنی و نوعی پلاستیک در ساختار آنهاست. رنگ اصلی صندلی‌ها مشکی است که در تلفیق با قرمز، نمایی جذاب و هیجان‌برانگیز به آن داده است.

فقط 500 دستگاه در سراسر جهان

کم بودن یک مشخصه ویژه برای هر نوع محصول پرطرفداری است که در صنعت خودروسازی به آن به عنوان یک راهکار برای جاودانه شدن در نظر گرفته می‌شود. پورشه از همان ابتدای طراحی پورشه911 ، تولید محدود آن را به عنوان یک اصل کلی تعریف کرد. براساس این اصل تنها 500 دستگاه از این خودرو تولید می‌شود و قرار است از هفته‌های آینده نخستین سری از آنها در چند کشور اروپایی عرضه شود. در حالی که صنایع خودروسازی جهان بتدریج از بحران اقتصادی خارج می‌شوند، ارائه پورشه911 می‌تواند شروعی دوباره حداقل برای خودروهای اسپرت سرعتی تلقی شود. در تک تک خودروهایی که در این سری تولید می‌شوند از نوعی فناوری نوین استفاده شده است که نقش قابل‌توجهی در افزایش ضریب ایمنی خودرو ایفا می‌کند. این فناوری که سیستم ردیابی VTS نام دارد در حقیقت یک بسته پیچیده امنیتی است که انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد. باتری خودرو از نوع لیتیوم یونی است که نشان از توجه طراحان خودرو به، به‌روزترین پیشرفت‌ها در دنیای خودروسازی است. پورشه911حداکثر سرعتی درحدود 330 کیلومتر بر ساعت دارد و گرچه از این حیث به‌عنوان یک خودروی اسپرت سرعتی پایین‌تر از برخی محصولات برندهای دیگر از جمله جگوار قرار می‌گیرد اما با برخورداری از مشخصه‌های دیگری نظیر ضریب قابل قبول آلایندگی هوا (تولید 284 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر) محصولی با ویژگی‌های خاص تلقی می‌شود.

نگاهی به

پورشه911

 

 

 

 

 

 

 

فناوری VTS در حقیقت یک بسته پیچیده امنیتی است که انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 


موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر که به‌طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است.

 















صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبکی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است که به دلیل استفاده از فیبر کربنی و پلاستیک در ساختار آنهاست.

مهدی پیرگزی


تلفیق هنر و فناوری‌ در محصول جدید کادیلاک
ساعت ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٤   کلمات کلیدی: کادیلاک
یک لوکس عاطفی
حتی بحران‌های فراگیر اقتصادی که سراسر جهان را به چالش کشانده است نیز مانع از آن نشده تا شرکت‌های خودروساز از تولید محصولات لوکس و گران قیمت دست بکشند.

 

 

برند کادیلاک که البته در این سال‌ها و برخلاف سالیان گذشته با دامنه فعالیت به مراتب محدودتری به کار خود ادامه می‌دهد، از جمله این شرکت‌هاست و Cadillac CTS Coupe 2011 نیز نمونه بارزی از نسل جدید چنین خودروهایی است. این خودرو تنها چند هفته پیش به‌طور رسمی رونمایی شد و قرار است بزودی وارد بازارهای جهانی شود. اما از هم اکنون پرسش بزرگی مطرح می‌شود: آیا Cadillac CTS Coupe 2011می‌تواند جواهر گرانبها و شایسته‌ای برای انگشتر کادیلاک باشد؟

2011 Cadillac CTS Coupe تلفیقی از لوکس‌گرایی و ویژگی‌های یک خودروی اسپرت است. شاید بتوان مدعی شد کادیلاک تلاش کرده تا با ارائه این محصول جدید نه تنها از قافله خودروهای سرعتی عقب نماند بلکه همچون گذشته جای مستحکمی در میان برندهای متخصص در زمینه طراحی و تولید محصولات تجملاتی دست و پا کند. برایان نسبیت، مدیر عامل کادیلاک می‌گوید: Cadillac CTS Coupe 2011نقطه کانونی جدید برند کادیلاک به شمار می‌آید، جایی که تلاش شده است طراحی پیوند عمیقی با قابلیت‌های تکنیکی داشته باشد.

این خودرو از آن دسته خودروهایی است که برگرفته از مدل‌های مفهومی است. نخستین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 2008 بود که نمونه اولیه و مفهومی این خودرو به نمایش گذاشته شد. در آن استقبال عمومی از خودرو قابل توجه بود هرچند مدیران ارشد کادیلاک پیش‌بینی استقبال چشمگیرتری را داشتند.

 

طراحی

این خودرو محصولی از استودیوی طراحی کادیلاک به شمار می‌آید؛ جایی که مجموعه‌ای از طراحان خودرو با تکیه بر یک استراتژی همیشگی یعنی تلفیق علم و هنر به کار خود ادامه می‌دهند. مکس والف، مدیر بخش طراحی خارجی کادیلاک می‌گوید: کادیلاک همواره یک برند عاطفی بوده چون تلاش کرده است بدون توجه به سبک و سیاق بدنه جلوه گاهی از هنر باشد! شاید این اظهارنظر عجیب یکی از مدیران ارشد کادیلاک نشان از آن داشته باشد که برای کادیلاک خاص بودن و خاص ماندن همواره یک خط کاری تغییرناپذیر است. این خودرو از حیث ابعاد با محصول شناخته شده دیگر این برند یعنی CTS تفاوت چند میلی‌متری دارد اما زمانی که به جزئیات دقت می‌کنیم، با دنیایی از تفاوت‌ها روبه‌رو می‌شویم.

فراوانی فناوری‌های مدرن

در Cadillac CTS Coupe 2011 تا چشم کار می‌کند، ردپایی از تازه‌های فناوری دیده می‌شود. برای استفاده از قسمت در از جمله تغییر وضعیت شیشه و حتی باز و بسته کردن درها دیگر خبری از انبوهی از کلیدها و دستگیره‌ها نیست. همه چیز در یک صفحه کوچک لمسی خلاصه شده است. راننده و سرنشین می‌توانند با لمس این صفحه حتی از باز و بسته کردن درهای خودرو نیز لذت ببرند.

کارشناسان امور خودرو این بخش از Cadillac CTS Coupe2011 را نشانه یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در خطوط کاری کادیلاک می‌دانند. این خودرو ابعادی قابل توجه دارد و برای آن‌که نه تنها سرعتی چشمگیر داشته و از حیث زیبایی نیز متفاوت از سایر رقبا باشد، در طراحی ظاهری آن دست به ابتکار عمل دیدنی زده شده است. شیشه جلو زاویه تندتری نسبت به محصولات قبلی دارد (زاویه 3‌/‌62 درجه) و در عین حال شیشه عقب نیز عملا در وضعیت افقی قرار دارد. تلفیق این دو نکته یعنی محصولی ساخته شده که کاملا آیرودینامیک بوده و در سرعت‌های بالا بی‌شباهت به تکه فلزی نیست که در میان هوا و زمین به حالت شناور درآمده است.

همچون نسل جدید خودروهای مدرن، استفاده از فناوری چراغ‌های LED در این خودرو نیز بخوبی دیده می‌شود. نتیجه این کار چیزی نیست جز افزایش ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان آن در روزهای ابری و هوای مه آلود. در قسمت سقف خودرو نیز بخش مخصوصی برای آنتن آن در نظر گرفته شده است. این آنتن متعلق به یک رادیوی ماهواره‌ای است که در کمتر خودرویی نمونه مشابه آن دیده شده است.

در نگاه نخست شکل و شمایل این خودرو سادگی هیجان‌انگیزی را به بیننده القا می‌کند. نکته مهم این است که بخش‌هایی از بدنه خودرو بخصوص قسمت‌هایی که دارای انحنا هستند، به طور کاملا دستی قالب‌گیری و ساخته شده‌اند. قسمت ضربه‌گیر عقب خودرو از جمله این بخش‌هاست.

بخش قابل توجهی از ایده‌های فناورانه‌ای که در این خودرو دیده می‌شود، به قسمت موتوری آن باز می‌گردد. تلفیق موتور 6 سیلندر تزریق مستقیم سوخت با سیستم 6 دنده‌ای دستی از جمله این ایده‌ها به شمار می‌آید. فناوری تزریق مستقیم سوخت موجب انتقال دقیق تر سوخت در موتور شده و در نتیجه بهره‌وری در فرآیند احتراق افزایش پیدا می‌کند که این فرآیند نتیجه‌ای جز افزایش قدرت یافتن بیشتر خودرو در عین مصرف سوخت پایین و کاستن از آلاینده‌های کربنی ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند به‌کارگیری این فناوری موجب می‌شود تا حین استارت زدن اولیه خودرو، تا 25 درصد آلاینده هیدروکربنی کمتری تولید شود.

Cadillac CTS Coupe 2011 نقطه کانونی جدید برند کادیلاک به شمار می‌آید، جایی که تلاش شده است طراحی، پیوند عمیقی با قابلیت‌های تکنیکی داشته باشد.

از داخل خودرو چه خبر؟

استفاده از چرم دست سوز شده در تمامی قسمت‌های داخلی خودرو یکی از نقاط چشمگیر آن به شمار می‌آید. ردپای این چرم حتی روی کنسول مرکزی خودرو نیز دیده می‌شود. صندلی‌های جلویی این قابلیت را دارند تا در 12 وضعیت مختلف قرار گیرند. این قابلیت به معنای آن است که راننده و سرنشینان حتی در سفرهایی که ساعت‌ها به طول می‌انجامد، می‌توانند با انتخاب وضعیت‌های متنوع خستگی را از خود دور کنند. اما این تازه آغاز یک ماجراجویی است. 2011 Cadillac CTS Coupe که قرار است از چند ماه آینده روانه بازارهای جهانی شود، به پخش‌کننده پیشرفته MP3 یک دستگاه iPod مجهز است. هارد درایو خودرو 40 گیگابایت حافظه دارد. سیستم مسیریابی خودرو نیز به روز بوده و قابلیت انطباق‌پذیری بالایی دارد. گذشته از تمامی این موارد در این خودرو از فناوری بلوتوث نیز استفاده شده است. همچنین بهره‌گیری از فناوری دسترسی بدون کلید به خودرو و روشن کردن هوشمندانه و از راه دور نیز از جمله برگ‌های برنده آن به شمار می‌آیند. Cadillac CTS Coupe 2011 به سیستم دوربین عقبی نیز مجهز است که البته با توجه به ابعاد قابل توجه خودرو و آینه شیشه عقبی آن عملا افقی است، وجود این سیستم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بوده است.

گرچه کارشناسان خودرو انتقادهایی را نیز متوجه این خودرو دانسته‌اند (از جمله شیشه عقبی خودرو که شاید بیش از حد به وضعیت افقی نزدیک شده است) با این حال باید پذیرفت که Cadillac CTS Coupe 2011 در مسیر جهانی طراحی و ارائه خودروهای لوکس و اسپرت یکی از پیشروها به شمار می‌آید. البته همه چیز به ماه‌های آتی و استقبال خریداران از این خودرو بستگی دارد.

 

Cadillac CTS Coupe از چند زاویه

 

 

 

 

 


استفاده از چرم دست سوز شده در تمامی قسمت‌های داخلی خودرو یکی از نکات چشمگیر آن به شمار می‌آید. ردپای این چرم حتی روی کنسول مرکزی خودرو نیز دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

 



سیستم مسیریابی خودرو نیز به روز بوده و قابلیت انطباق‌پذیری بالایی دارد. گذشته از تمامی این موارد در این خودرو از فناوری بلوتوث نیز استفاده شده است.

 

 

 

 

 

 



برای استفاده از تجهیزاتی که روی درهایش نصب شده است حتی بازو بسته کردن درها دیگر خبری از انبوهی از کلیدها و دستگیره‌ها نیست. همه چیز در یک صفحه کوچک لمسی خلاصه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از فناوری چراغ‌های LED در این خودرو نیز بخوبی دیده می‌شود. نتیجه این کار چیزی نیست جز افزایش ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان در هر شرایط ممکن .

مهدی پیرگزی