پورشه یکی از سرعتی‌ترین محصولات تاریخ خود را ارائه کرده است
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۱٢   کلمات کلیدی: پورشه

برای برندی همچون پورشه(پورش)، سرعت یک خصوصیت تفکیک‌ناپذیر به شمار می‌آید و از این رو شاید خالی از لطف نباشد که با یکی از سرعتی‌ترین خودروهای این برند آشنا شویم. Porsche 911 GT2RS به عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی اسپرتی شناخته می‌شود که در تاریخ حیات برند پورشه ساخته شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو در قله سری 911 قرار دارد. اما چرا؟

 

 

 

هر شرکت خودروسازی یک استراتژی کلی را در دورنمای فعالیت‌های خود تعریف می‌کند و آن چیزی نیست جز تکمیل و ارتقای مدل‌های اخیر و آغاز طراحی و ارائه سری جدید. برای پورشه نیز این نکته از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که سری 911 خود را به بهترین شیوه ممکن به پایان برساند. در مقایسه با خودروی قبلی در سری 911GT2، این خودرو تا 90 اسب بخار قدرت بیشتر و تا 70 کیلوگرم نیز سبک‌تر است. در حقیقت پورشه تلاش کرده است تا هرچه بیشتر از وزن تولیدات خود کاسته و در عین حال با افزودن توان حرکتی، همچنان خود را در مسیر بهبود رکوردها قرار دهد. البته دستیابی به هرگونه موفقیتی در این زمینه به فاکتورهای گوناگونی از جمله بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بستگی دارد که البته تا حدود زیادی توجه به این نکته درPorsche 911 GT2RS دیده می‌شود.

گرچه در هر محصول جدیدی که روانه بازار شده و یا حداقل در قالب یک محصول مفهومی رونمایی می‌شوند می‌توان نواقص کوچک و بزرگی پیدا کرد اما به ناچار درخصوص محصول اخیر پورشه باید اعتراف کرد نیمه پر لیوان به مراتب بیشتر و چشمگیرتر از نیمه‌خالی آن است. توجه به فاکتورهایی نظیر کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست محیطی موجب شده تا مصرف سوخت این خودروی سرعتی و اسپرت به 9‌/‌11 لیتر در هر یکصد کیلومتر برسد حال آن‌که همگان می‌دانند خودروهای اسپرت سرعتی میزان مصرف سوخت قابل‌توجهی دارند. شاید بتوان به جرأت و با تکیه بر این 2 خصوصیت مهم، پورشه911 را شایسته الگو شدن برای بسیاری از برندهایی برشمرد که به دنبال کسب جایگاهی ممتاز در طیف تولیدکنندگان خودروهای اسپرت سرعتی هستند.

 

موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر که به طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است. این ابتکار عمل را می‌توان منحصرا معطوف به مهندسان و طراحان پورشه دانست. جعبه دنده 6 سرعته نیز دامنه گسترده‌ای از انتخاب‌ها را برای راننده فراهم می‌کند. پورشه برای این‌که این خودرو را همچنان خاص نگاه دارد دست به ابتکار عملی زده که البته در گذشته نیز از سوی برخی برند‌های سرشناس دیده شده است: طراحی و یا سفارش تایرهای مخصوص . پورشه911 با تایرهای مخصوص به خود حرکت می‌کند و شاید به همین دلیل است که یک سری رکوردهای هیجان‌انگیز این خودرو از همین جا شروع می‌شود: صفر تا صد در 5‌/‌3 ثانیه، صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت زیر 10 ثانیه یا دقیقا به عبارتی 8‌/‌9 ثانیه و نهایتا صفر تا 300 کیلومتر بر ساعت در 9‌/‌28 ثانیه.

اما در چنین خودرویی باید فکر اساسی برای متوقف کردن آن شده باشد. بدین منظور مهندسان پورشه استفاده از ترمزهای سرامیکی ترکیبی PCCB را بهترین گزینه دیده‌اند. به عقیده آنها تنها این ترمز است که می‌تواند به عنوان سیستم استاندارد متوقف کننده خودرو به کار گرفته شود. برخی این ابتکار عمل را اقدامی دیگر در راستای تبدیل کردنPorsche 911 GT2RS به یک محصول خاص عنوان کرده‌اند.

معمولا در سرعت‌های بالا، بخصوص بیشتر از 300 تا 350 کیلومتر بر ساعت امکان وقوع هر حادثه‌ای مساوی است با قرار گرفتن جان راننده و سرنشینان در برابر مخاطرات فراوان. بهره‌گیری از یک سری سیستم‌های هوشمند کنترلی نظیر PASM موجب شده تا راننده‌ای که پشت فرمان این خودرو می‌نشیند و عبور عقربه کیلومتر شمار از روی عدد 300 را مشاهده می‌کند نگرانی درخصوص اعمال کنترل کامل بر خودرو نداشته باشد چون این سیستم موجب می‌شود خودرو با نهایت پایداری ممکن به راه خود ادامه دهد.

باز هم هنرنمایی فیبرکربنی

برخلاف نسخه قبلی این سری، در پورشه911 از فیبر کربنی استفاده شده است. این بدان معنی است که بخش‌های مختلفی از قسمت ظاهری خودرو رنگ و لعاب جذاب‌تری به خود بگیرد. البته این ابتکار عمل تأثیر قابل توجهی نیز بر کاهش وزن کلی خودرو دارد. قرار گرفتن صفحه پشتی خودرو در ارتفاعی بالاتر از قبل موجب شده تا بتوان این خودرو را یک محصول آیرودینامیک واقعی به شمار آورد. نکته جالب توجه این است که این افزایش تنها در حد 10 میلیمتر است.به‌کارگیری فیبر کربنی تنها در قسمت ظاهری خودرو دیده نمی‌شود. مهندسان پورشه برای کاستن از وزن کلی خودرو دست به هر کاری زده‌اند. آنها توانسته‌اند با ابتکار عمل‌های مختلف وزن این خودرو را در مقایسه با نسخه قبلی آن تا 70 کیلوگرم کم کنند. یکی از مواردی که به تحقق این چشم‌انداز کمک کرده است مربوط به صندلی‌های آن می‌شود. صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبکی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است. این سبکی به دلیل استفاده از فیبر کربنی و نوعی پلاستیک در ساختار آنهاست. رنگ اصلی صندلی‌ها مشکی است که در تلفیق با قرمز، نمایی جذاب و هیجان‌برانگیز به آن داده است.

فقط 500 دستگاه در سراسر جهان

کم بودن یک مشخصه ویژه برای هر نوع محصول پرطرفداری است که در صنعت خودروسازی به آن به عنوان یک راهکار برای جاودانه شدن در نظر گرفته می‌شود. پورشه از همان ابتدای طراحی پورشه911 ، تولید محدود آن را به عنوان یک اصل کلی تعریف کرد. براساس این اصل تنها 500 دستگاه از این خودرو تولید می‌شود و قرار است از هفته‌های آینده نخستین سری از آنها در چند کشور اروپایی عرضه شود. در حالی که صنایع خودروسازی جهان بتدریج از بحران اقتصادی خارج می‌شوند، ارائه پورشه911 می‌تواند شروعی دوباره حداقل برای خودروهای اسپرت سرعتی تلقی شود. در تک تک خودروهایی که در این سری تولید می‌شوند از نوعی فناوری نوین استفاده شده است که نقش قابل‌توجهی در افزایش ضریب ایمنی خودرو ایفا می‌کند. این فناوری که سیستم ردیابی VTS نام دارد در حقیقت یک بسته پیچیده امنیتی است که انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد. باتری خودرو از نوع لیتیوم یونی است که نشان از توجه طراحان خودرو به، به‌روزترین پیشرفت‌ها در دنیای خودروسازی است. پورشه911حداکثر سرعتی درحدود 330 کیلومتر بر ساعت دارد و گرچه از این حیث به‌عنوان یک خودروی اسپرت سرعتی پایین‌تر از برخی محصولات برندهای دیگر از جمله جگوار قرار می‌گیرد اما با برخورداری از مشخصه‌های دیگری نظیر ضریب قابل قبول آلایندگی هوا (تولید 284 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر) محصولی با ویژگی‌های خاص تلقی می‌شود.

نگاهی به

پورشه911

 

 

 

 

 

 

 

فناوری VTS در حقیقت یک بسته پیچیده امنیتی است که انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 


موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر که به‌طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است.

 















صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبکی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است که به دلیل استفاده از فیبر کربنی و پلاستیک در ساختار آنهاست.

مهدی پیرگزی